مقالات کیف پول

کیف پول دیجیتال

Cryptocurrency Wallet

کیف پول دیجیتال چیست؟

کیف پول دیجیتال (digital wallet)، بستری جهت نگهداری، نقل و انتقال، خرید و فروش، معاوضه، سپرده گذاری و خدمات وام برای انواع دارایی های دارای ارزش، شامل ریال، انواع ارزهای فیات( دلار USD، یورو EUR، پوند GBP …)، ارزهای دیجیتال (بیتکوین BTC، اتریوم ETH، ترون TRX…)، استیبل کوین ها (تتر USDT، یو اس دی کوین USDC، ترو یو اس دی TUSD…)، انواع توکن، انواع دارایی های غیرمثلی NFT و حتی سهام بورس میباشد، که هر بستر یا سکو یا پلتفرم، بسته به نوع فعالیت ممکن است از همه یا تعداد مشخصی از این دارایی ها پشتیبانی نماید.

کیف پول ارز دیجیتال

بر اساس تعریف بالا، دارایی های ارز دیحیتال را به سه روش میتوان نگهداری کرد، که هر یک از این روشها دارای مزایا و معایب میباشند، اما عمده ترین موضوع مدنظر کاربران (مالکین دارایی های دیجیتال) امنیت و غیر قابل دسترس بودن دارایی هایشان برای هکرها (hacker) یا مصون بودن از هر حمله و تداخلات اینترنتی باشد.

1- کیف پول کاغذی (paper wallet)

2- کیف پول گرم یا داغ (hot wallet)

3- کیف پول سرد (cold wallet)

اشخاص حقیقی یا حقوقی میتوانند دارایی های ارز دیجیتال خود را در یک، یا چند بستر معاملاتی، یا پلتفرم هایی که خدمات کیف پول ارزهای دیجیتال را ارائه میدهند، پس از نصب نرم افزار مورد نظر، روی گوشی، تبلت یا کامپیوتر شخصی خود، از خدمات نگهداری، نقل و انتقال، خرید و فروش، معاوضه، سپرده گذاری و وام … ارائه شده توسط پلتفرم مورد نظر بهره مند گردند.

عمده پلتفرهای ارائه خدمات کیف پول ارزهای دیجیتال، بدون ثبت مشخصات و اطلاعات پرسنلی اقدام به افتتاح کیف پول ارز دیحیتال مینمایند و برایشان تفاوتی در جنسیت، سن، شغل، توانایی و … متقاضی وجود ندارد و حتی امکان ثبت چند کیف پول ارز دیحیتال، از یک پلتفرم مشخص، بر روی یک گوشی، یا کامپیوتر، و همچنین گرفتن خدمات، از چندین پلتفرم متفاوت، میسر میباشد. اخیرا در برخی از کشورها قوانین وضع گردیده، بطوریکه ارائه دهندگان خدمات کیف پول ارز دیحیتال را موظف به ثبت اطلاعات هویتی قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی مینمایند.

کیف پول کاغذی (paper wallet):

کیف پول کاغذی، یک برگ پرینت شده یا رونویسی شده، شامل اطلاعات مربوط به نوع رمزارز، مقدار، کلید خصوصی و روش استفاده و مدیریت دارایی ارز دیحیتال میباشد، که با کمک سایتهای تولید کننده اطلاعات بصورت اینترنتی، عرضه میگردد، که کاربر یا مالک میتواند این اطلاعات را بر روی کاغذ چاپ کرده، یا یادداشت کند، و در زمان عرضه و ارسال برای آدرس ثالث جهت انتقال، از آن بهره ببرد.

کیف پول کاغذی در صورتی که محفوظ از آسیب و دور از دسترسی افراد نااهل نگهداری گردد، دارای امنیت بسیار خوبی خواهد بود، و هرگز امکان هک توسط بدافزارها و نابودی دارایی در صورت خرابی سیستم ها وجود نخواهد داشت، فقط میبایست در محل امن و دور از دسترس نااهلان نگهداری گردد.

کیف پول گرم یا داغ (hot wallet):

کیف پول گرم یا داغ، کیف پول ارز دیجیتالی است که پلتفرم های مختلف، امکان نصب نرم افزار خود را بر روی گوشی یا کامپیوتر متقاضی، فراهم نموده اند و کاربران پس از نصب نرم افزار، اقدام به افتتاح یک حساب کیف پول دیجیتال مینمایند. برای این منظور میبایست 12 تا 16 کلمه کلیدی انگلیسی دارای معنی را، با ترتیبی که نرم افزار ارائه مینماید، یا کلماتی را که بعنوان کلید از کاربران تقاضا میکنند را، روی کاغذ ثبت و نگهداری نمایند، علاوه بر آن نیاز به ایجاد یک رمز ورود (پسورد) میباشد. پس از آن کیف فعال میگردد و بسته به پشتیبانی و امکانات و توانایی نرم افزار مذکور ( چه تعداد رمز ارز، استیبل کوین، توکن،NFT) برای هر رمز ارز آدرس یکتای اختصاصی ایجاد میکند، که کاربر میتواند بر اساس آدرس ایجاد شده برای دارایی مورد نظر، اقدام به واریز، برداشت یا استفاده از سایر خدمات نرم افزار می نمایند.

مزیت کیف پولهای گرم، راحتی و سادگی نصب و استفاده آنها میباشند، علاوه بر آن، نداشتن هزینه و امکان ایجاد چندین حساب، از دیگر مزایای این نرم افزارها میباشند. اما برخی از نرم افزارها، از امنیت کافی برخوردار نیستند، و بارها نرم افزارهای ضعیف امنیتی، مورد حمله هکرها قرار گرفته اند، و باعث سرقت دارایی های کاربران، و خسارت به آنها گردیده اند، هر چند معمولا خود ارائه دهندگان خدمت، جبران خسارت نموده اند، یا با هکرها توافق کرده و باج درخواستی هکرها را پرداخته، و اموال را با شرط عدم پیگیری قانونی آزاد نموده اند. بنابراین بررسی و انتخاب نرم افزار قوی بسیار بااهمیت میباشد. با این وصف، هنوز کیف پولهای گرم، طرفداران زیادی دارند. بنابراین پیشنهاد میگردد، برای نگهداری سپرده های کم، از این نوع کیف استفاده گردد. ضمن اینکه دقت در نگهداری کلمات کلیدی نیز بسیار با اهمیت میباشد، زیرا در صورت از بین رفتن و فراموشی کلمات کلیدی و در شرایط نصب مجدد نرم افزار، امکان بازیابی کیف پول، حتی برای ارائه دهندگان خدمات نیز میسر نمیباشند.

کیف پول سرد (cold wallet):

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا